Saturday, December 22, 2012

Kuching,Sarawak --> Landing Time

Dah baca entry sebelumnya...? okayyy...bagus...sekarang kita sambung lagi kisah V aku di Kuching...V is for VACATION....sesampai jer flight mendarat kat Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching terus aku kol aku punya pemandu yg aku dah booking awal2....dia kata dia pun dah sampai dan tunggu kat depan pintu masuk utama...kali pertama jejak KIA ( Kuchig International Airport ) rasa cam kagum...sebab airport dia bersih dan cantik...tak macam airport kat KK...sekali abang aku tegur...inikan antarabangsa punya airport...aku pun baru...ohhhhhh...hahahaha...tak perasan perkataan antarabangsa tu....padahal masa dalam flight dah banyak kali diorang sebut...hehehehe...sorryyyyy...

Sampai kat situ terus kena lalu kat kaunter imegresen dulu untuk dapatkan slip khas dari imegresen...slip kebenaran tu membolehkan kita melepak kat borneo samada kat Sarawak atau kat Sabah selama 90 hari sahaja...dulu masa gi Kota Kinabalu ada jugak aku perasan tapi tak pulak nak kena sign kat slip tu....cukup ketua keluarga yg uruskan...tapi kat kuching ni lain plak...bagi yg cukup umur atau kategori dewasa diwajibkan turun tanda tangan kat slip imegresen yg dikeluarkan...jadi masa pun jadi lama...

Aku sekeluarga boleh nak dikatakan kumpulan yg terakhir check out dari airport....settle hal imegresen....pergi ambik bagasi plak....dari jauh aku dah nampak beg baru aku dah terpusing-pusing kat atas  tempat beg tu yg macam keretapi punya track....hehehe

Lepas ambik semua...dah nampak juga sorang lelaki tengah pegang kertas yg bertulis "Selamat Datang Kak Dila Sekeluarga "...kikiki....kelakar ko....cam retis plak...hahahaha...pas tegur dan perkenalkan diri....terus kitorang naik van yg disediakan...oleh sebab kitorang ni ramai...jadi 2 van diperlukan.

Oleh sebab kitorang sampai pun dah cukup lewat...jadi aku terus suruh hantar gi ke homestay yg aku memang dah tempah awal2 sangat....tapi biras aku ajak makan...masa tu dah pukul 2.30pagi....dalam hati aku pun terfikir ada lagi ker kedai bukak pagi2 buta ni...Kuching bukan cam KL atau Subang atau PJ maaaaa....Tour Guide a.k.a Driver tu pun ikut jer kehendak pelancong....terus kitoran pergi ke RJ Ayam Penyet...salah satu senarai tempat makan yg aku ada listkan dalam tentatif perjalanan ke Kuching...sekali amik ko...kerusi semua dah angkat...makanan semua dah habis....aku cakap lagi jomlah balik jerrr...lagipun aku plan nak makan nasi impit yg penuh kontroversi bersama ayam masak kicap yg aku masak dan dijaga rapi oleh inchik dd sepanjang tempoh penerbangan...

Dengan tak puas hati sebab nak juga kitorang makan awal2 kat kuching ni...TG aku susah payah pusing sana pusing sini...belok2 masuk lorong2..tapi semua kedai dah tutup....alih2 biras aku ngan TG aku surrender dan terus menuju ke Riverview Homestay di Taman Ajibah Bol....

Sampai kat situ masa tu hujan agak renyai2....aku kol puan punya homestay dan dia pun keluar...rumah dia sebelah jer ngan homestay tu...jadi takderlah menyusahkan sangat...ialah kena tunggu aku sampai di pagi dinihari...

kelihatan waterfront dan pemandangan dari balkoni atas...
Lepas serah kunci dan tunjukkan bilik...aku minta bilik utama...bilik yg paling besar dalam rumah tu....FYI...rumah yg aku sewa tu rumah adalah banglo ada 6 bilik dan 6 bilik air...2 bilik kat bawah 4 lagi bilik kat atas....semua bilik ada air cond dan water heater....osemmm kannnn...??? aku sekeluarga kongsi bilik tu dengan mak....yg lain2 pandai2lah ambik bilik memasing....aku dah penat....bilik aku memang best sebab selain bilik yg luas...kat bilik air siap ada tab mandi lagi...rancangan untuk berendam pun dah mula bermain-main diminda.....

Barang semua dah turun dari van...TG aku pun janji pagi nanti dihari yg sama pukul 8.30 kang dia akan datang untuk bawak kitorang memulakan program2 yg dia dah aturkan sepanjang kitorang berada di Kuching,Sarawak.

Oleh kerana semuanya dah lapar kitorang dengan segera mengadap nasi impit mak yg kontroversi tu bersama ayam kicap yg aku masak dan daging masak merah yg kakak aku masak...semua habis dimakan tak tinggal apa pun....hehehehe

So masa untuk berehat...masa untuk berehat pun tak banyak....jadi semua pun tidur...semoga diulit mimpi2 yg indah...

Daaaaaaaaaa...!!!!

 ---> aku harap korang suka baca cerita aku ni.....memang agak panjang dan terperinci sikit...aku nak imbas baik2 dan menceritakan kembali saat2 yg mungkin entah bila dapat merasanya lagi....aku mahu tersenyum bila satu masa nanti aku kembali membacanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Osem Anda Disini Untuk DiKongsi